Er din sociale mediestrategi baseret på at opnå likes, er du måske en smule skræmt over, at Facebook og Instragram eksperimenterer med at fjerne dem. Det er selvfølgelig også ret angstprovokerende, hvis dit vigtigste succesparameter for din sociale medietilstedeværelse bliver frarøvet dig. Samtidig virker det frygtindgydende, at blive tvunget til at finde andre parametre, der kan påvise, at ens indsats har en berettigelse.
Foruden marketingafdelingen, klapper måske både ledelse og resten af organisationen i deres hænder over, hvor mange likes jeres sider, opslag og billeder får på de sociale medier. Dette uden egentlig, at skele til den reelle effekt af den sociale medieindsats.
Likes er da også noget af det mest synlige for omverdenen, selvom det langt fra er den bedste SoMe strategi udelukkende at fokusere herpå. I praksis er det til og med svært at afgøre, om en virksomhed bare er enormt gode til at få mange likes, bl.a. ved brug af lokkende overskrifter og konkurrencer, eller om de får likes, fordi brugerne er vilde med det indhold de poster, den service de leverer, deres brand, produkt osv. Det kræver en mere dybdegående analyse at identificere.
Det giver derfor bedre mening, at fokusere på mere konkrete mål for dine sociale medier. Herved får du bedre indsigt i, hvad de sociale medier bidrager med i din forretning. Hånden på hjertet, så er det jo ikke fedt i længden blot at være den mest likede virksomhed, hvis der ikke er nogen, der vil købe dit produkt eller din ydelse.
Likefrie sociale medier!
Skræmmescenariet om at Facebook og Instragram helt vil fjerne likes, er ikke tilfældet. Der er mere tale om, at de skjuler dem. Vi ved heller ikke præcis, hvad deres forsøg ender ud i. Det, der testes i nogle lande er, hvordan brugernes adfærd vil påvirkes af at de ikke præcist kan se antal likes og visninger et opslag får. Virksomheder vil fortsat kunne se antal likes på deres side. Det, der måske kommer til at ændre sig er, om de vil kunne se, hvor mange likes andres opslag, billeder og sider får. Dette gælder i øvrigt også for private profiler.
Hvorfor eksperimenterer Facebook og Instagram med at skjule likes?
Tiltaget handler om at komme den popularitetskonkurrence til livs, som mange brugere føler sig underlagt. De oplever decideret stress, hvis det ikke vælter ind med thumps-up og hjerter på deres opslag. Det er dog tvivlsomt at Facebook og Instragram kun er interesseret i deres brugeres mentale sundhed. Facebook og Instagram er ligeså optaget af, at tvinge brugerne og virksomheder til at fokusere mere på, hvad de deler og ikke på hvor mange likes de kan præstere. Passiv like aktivitet af en masse indhold bidrager til spam i brugernes feed. Det er selvsagt et problem for de sociale platforme, hvis de fortsat skal være relevante og attraktive. Viser forsøget at have en negativ indvirken på brugernes adfærd og Facebook og Instagrams indtægt, er det dog ganske sikkert, at de ikke vil føre det ud i virkeligheden.
Bliver det resultatet af forsøget, har du selvfølgelig intet at frygte! Men det er der som skrevet ingen, der kan forudsige. Derfor er det måske nu, at du skal fokusere på at få styr på din sociale mediestrategi.
Når du ikke skal jagte likes, hvad skal du så jagte?
Facebook-likes er i sig selv ikke værd at jagte uden, at du får indsigt i den reelle årsag til, at nogen liker dit opslag eller din side, og du kan påvise, hvilken effekt det kan bidrage med til din forretning. En social medietilstedeværelse kan skabe en direkte såvel som en mere indirekte indflydelse på forretningsmæssige mål.
Vil du ind til kernen, så skal du jagte data, der kan påvise et reelt engagement, der kan føre til et afkast eller en besparelse. Du bør spørge dig selv, hvad formålet helt konkret er med din Facebookside eller Instagramprofil og det indhold du poster. Der er ikke et korrekt svar herpå, men det skal give mening for din forretning og skal understøtte dine forretningsmål. Derudover skal det være målbart.
Viden om, hvem du ønsker at nå, altså din målgruppe, og hvordan de anvender forskellige sociale medieplatforme, bør du samtidig have godt styr på. Ligesom du skal vide, hvilke sociale platforme de anvender og hvad de platforme egner sig bedst til. Her er der bl.a. hjælp at hente fra de mange tilgængelige statistikker om, hvilke segmenter der anvender de forskellige sociale medieplatforme. Oplagte mål er at øge kendskabet til dit brand, drive relevant trafik til dit website eller din webshop, generere nye kundeemner og sign-ups til dit nyhedsbrev. Husk dog, at uanset hvilke mål du sætter op, så er den løbende evaluering og optimering afgørende får din succes på de sociale medier.
Skriv gerne en kommentar eller stil spørgsmål til emnet. Jeg er især nysgerrig efter at høre, hvordan du tror det vil påvirke virksomheder og brugeres adfærd på Facebook og Instagram, hvis likes og visninger skjules?