Sæt fart på den digitale omstilling med SMV:Digital

Sæt fart på den digitale omstilling med SMV:Digital

Den 31. maj 2021 åbnes der igen op for SMV:Digital tilskudspuljen. Denne gang kan der ansøges om 100.000 kr. til køb af rådgivning. Midlerne kan bruges på projekter i din virksomhed, der enten har fokus på digital omstilling, e-handel eller en grøn digital omstilling.

Det er godt nyt for virksomheder, der allerede havde planlagt at 2021 skulle være året, hvor der skulle fart på den digitale omstilling. Samtidig er det også en god nyhed i en tid, hvor flere forretningsmodeller i den grad er udfordret af Corona-krisen. For dem er det en tiltrængt mulighed for at kickstarte digitaliseringsprocessen med et konkret tilskud på 100.000 kr.

Læs mere

Er din sociale mediestrategi baseret på at opnå likes, er du måske en smule skræmt over at Facebook og Instragram eksperimenterer med at fjerne dem

Facebook og Instagram uden likes – skal du forberede dig på en ny fremtid?

Er din sociale mediestrategi baseret på at opnå likes, er du måske en smule skræmt over, at Facebook og Instragram eksperimenterer med at fjerne dem. Det er selvfølgelig også ret angstprovokerende, hvis dit vigtigste succesparameter for din sociale medietilstedeværelse bliver frarøvet dig. Samtidig virker det frygtindgydende, at blive tvunget til at finde andre parametre, der kan påvise, at ens indsats har en berettigelse.

Læs mere

Her finder du hjælp til at opnå compliance med persondataforordningen.

Træd på speederen og bliv klar til persondataforordningen

Det er lige om hjørnet, at den nye EU persondataforordning træder i kraft. Det tager tid at implementere den og blive klar. Derfor er det nu, du skal træde på speederen og gå i gang med arbejdet!  På jurasprog er det her, man taler om compliance.

Men hvor starter du processen og hvordan sikrer du, at du kommer rundt om alle relevante emner, når persondataforordningen skal implementeres i virksomheden? Det vil jeg prøve at give dig et overblik over.

Læs mere

For nogle er det frivilligt og for andre virksomheder er det et krav at de har en DPO.

Skal du have en DPO, hvis du driver en webshop og bruger digitale kanaler?

En Data Protection Officer (DPO) eller på dansk en databeskyttelsesrådgiver kan I mange tilfælde være en god ide at udpege I din virksomhed. For nogle virksomheder er det endda påkrævet, at de ansætter en DPO!

Har du fulgt med i min blogserie om persondataforordningen, er du allerede klar over, at især ehandelsvirksomheder står overfor en udvidet forpligtigelse i forhold til at beskytte deres kunders persondata. Du er også klar over, at du skal være ekstra vågen, hvis du anvender personoplysninger, som led i en effektiv digital markedsføringsindsats. En DPO kan være med til at sikre, at du overholder persondataforordningen, så du ikke laver uheldige manøvre. Det kan være utilsigtet, men alligevel en overtrædelse af forordningen, der kan koste dig en stor bøde.

I dette indlæg taler jeg med Bent fra Leoni Advokater om, hvornår det er hensigtsmæssigt at have en DPO, hvornår du er pålagt at udpege en, samt hvilken rolle DPO’en skal have i virksomheden.

Læs mere

GDPR giver flere rettigheder til forbrugerne

GDPR giver flere rettigheder til forbrugerne

Med persondataforordningen følger der flere rettigheder til de personer du registrerer personoplysninger om. Dine websitebesøgende, nyhedsbrevsmodtagere, kunder mv. får ret til en større transparens. Du skal fortælle dem klart og tydeligt, hvilke data du opsamler og bruger om dem i din markedsføring eller i forbindelse med et salg på din webshop.

Den væsentligste ændring i forhold til deres rettigheder er dog, at de kan kræve at deres persondata bliver slettet helt eller flyttet til en anden virksomhed. Hermed ejer du ikke længere de persondata, du indsamler og behandler, det gør de registrerede selv. 

Læs mere

Samtykke er den sikreste behandlingsbetingelse at bruge. Dette gælder dog kun, hvis du har indhentet det korrekt fra dine website-besøgende, klubmedlemmer, kunder m.v.

Behandlingsbetingelser – har du lov til at bruge persondata til digital markedsføring?

For at anvende personoplysninger til digital markedsføring skal du have et gyldigt behandlingsgrundlag. Behandlingsgrundlag kaldes også for behandlingsbetingelser. Persondataforordningen indeholder 7 forskellige behandlingsbetingelser. Overholder du blot en af betingelserne, må du gerne behandle information om dine brugere eller kunder. Har du ikke et gyldigt grundlag går den dog ikke!

Læs mere

Persondataforordningen skærper krav til dataansvarlig og databehandler

Persondataforordningen skærper krav til dataansvarlig og databehandler

Dataansvarlige og databehandlere har en række forpligtelser i den nye persondataforordning, også kaldet GDPR (General Data Protection Regulation). Det har i særlig grad konsekvens for din online marketingafdeling. Deres virkelighed er, at de arbejder intensivt med at opsamle, analysere og udfærdige kampagner og marketingaktiviteter på baggrund af persondata. De vil som det blev klart i forrige indlæg, agere på vegne af virksomheden som dataansvarlig.

Læs mere