Mobilvenligt website – er det nu også nødvendigt?

Ja, det er det, hvis du vil tage den andel af dine kunder, som besøger dit website fra deres mobil alvorligt. Gør du ikke det, så kan det i værste fald betyde tabt omsætning og fra den 21. april, at Google ser dit website som mindre relevant i forhold til dine konkurrenter.

Mobilvenligt websiteMed andre ord, har du ikke et mobilvenligt website, er du hverken relevant for dine brugere eller for Google. Brugerne har ikke lyst til at interagere med dit website på mobilen og Google lader dig rykke ned i søgeresultaterne.

For mange virksomheder kan det måske synes voldsomt irriterende, at Google nu vælger at favorisere de der har et mobilvenligt website. Hvorimod de, der allerede har tilpasset sig til den digitale virkelighed, hilser ændringen velkommen.

Det er blot værd at huske på, at du ikke skal tilbyde en mobilvenlig version af dit website for Googles skyld. Det skal du for dine brugeres skyld. Google skal blot servicere deres brugere og levere relevante søgeresultater af høj kvalitet, der er optimeret til brugerens enhed. Det krav kan de ikke leve op til, hvis de søgeresultater, de præsenterer på mobilen, ikke er mobilvenlige.

Den gode kundeoplevelse starter på mobilen

For rigtig mange brugere starter den gode kundeoplevelse på mobilen. Det er ofte den første indgang til mødet med din virksomhed. Derfor er det afgørende, at potentielle kunder får et godt førstehåndsindtryk. Får kunderne ikke en god oplevelse, når de besøger dit website på mobilen, fordi de ikke kan ramme menupunkterne og skal zoome for at se dit kontent og det dermed bliver svært at navigere rundt, så er dit website ikke særlig mobilvenligt.

På mobilen er der således nogle basiskrav, der skal indfries for at skabe en god brugeroplevelse. Fordi brugergrænsefladen er betydelig mindre end på en PC, er der selvsagt mindre plads at gøre godt med. Dermed er der en begrænsning for, hvor mange budskaber, menupunkter, knapper etc. du kan plastre dit website til med. Det kræver ofte et redesign og en prioritering af dit indhold. For de fleste er et såkaldt responsive design en rigtig god løsning, fordi det ikke kræver 2 x vedligeholdelse og produktion. Med et responsive design tilpasser design og indhold sig til den enkelte enhed. Et responsive website anbefales også af Google.

Er dit website mobilvenligt?

Du kan se om dit website er mobilvenligt ved at indtaste din website url i Googles test her. 

Desværre vil rigtig mange opleve, at de ikke lever op til de krav, som Google og dermed også deres brugere stiller. Der er således mange virksomheder, der får travlt, med at få tilpasset deres websites. Det forholder sig bemærkelsesværdigt nok også sådan for relativt store brands. Andelen af danske websites, der ikke er mobilvenlige er alarmerende stort. Det til trods for at undersøgelser forudser, at mobilshopping vil overstige PC i år. Derfor er der ikke så meget at diskutere, hvis du ikke vil miste omsætning og sakke agterud i søgeplaceringen på Google.

Din virksomhed bliver nødt til at tilpasse sig til den nye digitale virkelighed – og den er mobilvenlig!

Kontakt mig, hvis du har spørgsmål til Googles ændring og har brug for hjælp til at få et mobilvenligt website.

Tinne Bering

Tinne Bering rådgiver virksomheder om digital strategi og markedsføring. På eNavigates blog skriver hun faglige blogindlæg om digital markedsføring og trends.

En tanke om "Mobilvenligt website – er det nu også nødvendigt?"

  • 29. august 2016 kl. 15:03
    Permalink

    Fra d. 10 januar 2017 ændres Googles søgealgoritme, så brugen af forstyrrende pop-ups kan få betydning for dit websites placering i de mobile søgeresultater. Mobilvenlig tagget fjernes også. Kravet til at dit website bør være mobilvenligt fastholdes dog fortsat.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *