Online markedsføring – sådan får du synlighed online!

Online markedsføring handler ikke om at være synlig allesteds, men om at være synlig, der hvor dine kunder eller potentielle kunder er, og hvor de er parate til at reagere på din kommunikation.

Det er et faktum at de fleste købsbeslutninger i dag påvirkes af den kommunikation kunden møder på nettet. Om du sælger et fysisk produkt eller en serviceydelse, ja så søger langt de fleste kunder informationer på nettet, før de beslutter sig for at købe en vare og hvor de vil købe den. Derfor er online synlighed et must-have for langt de fleste virksomheder og man bør derfor allokere noget af sit marketingbudget til online markedsføring.

Online markedsføring skal skabe relevant trafikOnline markedsføring - sådan får du synlighed online!

Du kan altid betale dig til synlighed. Det er kun et spørgsmål
om budgetbegrænsninger. Men synligheden skal gerne skabe relevant trafik, hvilket vil sige trafik, der kan konverteres til ordre, nyhedsbrev signups, delinger på Facebook eller et andet konverteringsmål du har sat. Markedsføring og kommunikation på nettet handler om interaktion og om at aktivere modtageren til en specifik handling. Man betegner dette CTA eller CALL TO ACTION.

Før du satser dit marketingbudget på en eller flere digitale markedsføringskanaler er det vigtigt, at du har sat dig ind i din målgruppes internetvaner og -modenhed. Jo bedre du kender målgruppens brug af sociale medier, hvad de søger på i søgemaskinerne, om de er online på mobilen og hvordan, hvilke websites de besøger og anden online adfærd, desto bedre kan du vurdere, hvilke kanaler du skal satse dine online marketing-kroner på. Sælger du f.eks. blondebluser og har en målgruppe, der ikke bruger mobilen til at søge efter blondebluser, så kan du fravælge at din adwords-annonce bliver vist i mobilsøgninger. Derved undgår du, at du har kliks på mobile søgeresultater, du skal betale for og som alligevel ikke konverterer.

HOnline markedsføring - analyser din målgruppevor og hvordan du skal bruge dit online marketingbudget afhænger endvidere af, hvor kendt dit brand er, og om du er på jagt efter nye kunder eller kunder, der kender dit brand i forvejen og som måske har handlet på din webshop tidligere. Andre marketing tiltag din online markedsføring skal understøtte – f.eks. en stor tv og radio-kampagne, kan også have indflydelse, især i forhold til timing og budskab. Husk på at kunden ofte møder dit brand både offline og online, men ikke skelner mellem kanalerne. Derfor sørg for, at der er sammenhæng i dine budskaber.

Tre ting der skal til for at online markedsføring virker:

  1. Kommunikationen skal være relevant og tiltrække potentielle kunder og den skal indeholde et CALL TO ACTION.
  2. Annonceringen skal foregå via de kanaler, hvor kunden er og hvor de er villige til at interagere med din kommunikation.
  3. Destinationen skal være gearet til at konvertere trafikken!

Mangler du overblik over, hvor og hvordan du skal skabe synlighed online, så kontakt eNavigate for at drøfte dine muligheder.

… Læs casen om hvordan eNavigate har hjulpet DK Company med deres online markedsføring.

Tinne Bering

Tinne Bering rådgiver virksomheder om digital strategi og markedsføring. På eNavigates blog skriver hun faglige blogindlæg om digital markedsføring og trends.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.